Skip to content

A.S.F. FISCHER

Groothandel

Previous

Arnoud Booij, directeur en eigenaar van A.S.F. FISCHER in Lelystad dat hij dertien jaar geleden van zijn vader overnam.

Next

Klant: A.S.F. FISCHER

Website: www.asf-fischer.nl

A.S.F. FISCHER vergemakkelijkt bedrijfsproces met Wholesale KCS

Grootschalig importeur, groothandel en conceptleverancier van bevestigingsmaterialen en aanverwante producten A.S.F. FISCHER BV (Lelystad) kende de voorbije decennia jaar een stabiele groei en die trend zet het bedrijf verder. De integratie van Wholesale, een ERP-systeem van Kerridge Commercial Systems (KCS) met verschillende modules, stelt het bedrijf al vijf jaar lang in staat om te groeien in lijn met zijn ambities om binnenkort ook eigen merken te exporteren naar het buitenland en een totaalpakket te ontwerpen voor bouwmaterialenhandelaars, dit dankzij een efficiënter intern en extern beheer, integratie en automatisatie.

Arnoud Booij, directeur-eigenaar van A.S.F. FISCHER nam het familiebedrijf dertien jaar terug over van zijn vader. “A.S.F. FISCHER staat oorspronkelijk voor Amsterdamse Schroevenfabriek en is in 1945 opgericht in Amsterdam. Intussen opereren we vanuit Lelystad en zijn we ook geen fabriek meer, maar importeur en groothandel in bevestigingsmaterialen zoals bouten, moeren, schroeven, pluggen, enzovoort. We importeren de materialen per containerschip uit het Verre Oosten naar de haven van Rotterdam en verkopen die weer verder binnen Europa. Van het kleinste schroefje in je bril tot de grootste moeren voor windmolens”, aldus Booij.

Sinds 1970 zet het bedrijf zijn activiteiten verder vanuit Lelystad. Gedurende vijftig jaar kende het een stabiele groei en is het stelselmatig vergroot en uitgebreid. Momenteel heeft A.S.F. FISCHER vijftigduizend verschillende artikelen op voorraad en ruimte voor dertigduizend palletplaatsen in het magazijn.

Ook het aantal medewerkers van het bedrijf kende over de jaren heen een groei. “Momenteel werken we met bijna 130 mensen. We hebben een hele sterke verkoops- en logistieke afdeling. Uiteraard hebben we ook een inkoop- en ICT-afdeling, maar als handelsbedrijf leggen we vooral de nadruk op de eerste twee”, schetst Booij.

Bedrijfsstructuur en strategie

A.S.F. FISCHER richt zich met hetzelfde product, bevestigingsmaterialen, op twee verschillende markten, legt Booij uit: “Enerzijds leveren we veel richting de bouw, anderzijds ook richting de grootschalige industrie. Zoals producenten van trailers, machines en meubels. In Nederland en België richten we ons vooral op de bouwmaterialenhandel. We zetten onze merken en concepten heel sterk neer op plaatsen waar aannemers, loodgieters, elektriciens, enzovoort komen.”

Daarom hanteert het bedrijf voor de bouwmaterialenhandel een specifieke verkoopstrategie. “In de bouwhandel zijn we gespecialiseerd in conceptuele verkoop, waarbij we heelder concepten uitwerken voor de klant. Afgelopen jaren hebben we heel wat eigen merken uitgebracht waarbij het vooral om de uitstraling van het product gaat en de presentatie ervan in het rek. Dat is natuurlijk wat anders dan dat je richting de industrie levert, waar het vaak om grote volumes gaat die de industrie verwerkt in zijn eindproduct”, schetst Booij.

Die conceptuele verkoop markeert meteen ook het grootste concurrentie-onderscheid van het bedrijf. Booij: “Onze concurrenten zijn vaak puur gespecialiseerd in de verkoop naar de industrie in bulk. Wij willen ons product neerzetten in een concept, waarbij we voor de klant een volledige winkelinrichting kunnen realiseren met allerlei verschillende soorten bevestigingsmaterialen en merken. We kunnen zelfs een privaat label maken voor de klant die zijn eigen bedrijfsnaam op het doosje wil”.

Efficiënte datakoppeling

“Als je een heel concept neerzet bij de klant moeten alle artikelen op het einde ook in het computersysteem van de klant komen te staan. Hiervoor is een sterk ERP-systeem (Enterprise Resource Planning), erg belangrijk. Wij leveren ongeveer vijftigduizend verschillende soorten aan bevestigingsmaterialen. Je kunt je wel voorstellen dat het een hele klus is om een bestand met al die verschillende soorten op te leveren naar een klant, inclusief beschrijving en foto. Met Wholesale gaat dit wel makkelijk en dat konden we niet met het ERP-pakket dat we voorheen hadden. Wholesale is erg sterk in data-uitsluiting en digitale aanlevering van producten”, schetst Booij.

Voorheen maakte A.S.F FISCHER gebruik van een zelfbouwsysteem dat met de tijd niet meer helemaal up-to-date was en niet vlot mee kon in een veranderende wereld. Dat gaf aanleiding voor een zoektocht naar een nieuw systeem. Booij: “Het voortraject of de zoektocht naar een nieuw pakket heeft ongeveer een jaar geduurd. Er bestaan veel pakketten die gericht zijn op productiebedrijven. We kozen uiteindelijk voor Wholesale omdat dit pakket specifiek gericht is op groothandel. De implementatie van het systeem duurde ook ongeveer een jaar. Maar toen we er eenmaal mee begonnen, ging alles verder vrij snel. Op twee maanden was alles up-and-running. Ondertussen werken we er al een vijftal jaar mee en zijn we nog steeds tevreden”.

Maatwerk en integratie

A.S.F. FISCHER koos voor het standaardpakket en de activatie van een aantal extra modules, zoals een verkoop- en logistieke module. “En daarbinnen hebben we ook weer een stukje maatwerk laten maken, specifiek voor ons geprogrammeerd. Onze producten komen namelijk in bulk binnen en die laten we in een sociale werkplaats inpakken in doosjes en concepten. Dat is een heel proces dat we nu vlot kunnen beheren binnen de logistieke module”, legt Booij uit.

Wholesale koppelt makkelijk met andere systemen en dat is volgens Booij een voordeel van het pakket: “We hebben bijvoorbeeld een voorraadbeheersysteem dat niet in Wholesale zit. Dankzij de koppeling van dit pakket met Wholesale gaan alle gegevens makkelijk over en weer. Ook het boekhoudkundig programma is gekoppeld met Wholesale”.

De software is hoofdzakelijk ontworpen voor de logistieke- en verkoopafdeling omdat deze er het meeste gebruik maken. Op deze twee fronten werd het proces dan ook een stuk efficiënter en verkleinde de marge op fouten. Booij: “Bij de verkoopsafdeling kunnen we voortaan veel makkelijker onze gegevens uit het systeem bij de klant neerleggen. Vroeger konden we geen artikelen uit het systeem exporteren. Nu kunnen we met een paar klikken op de knop onze klant een volledige prijslijst en offertes bezorgen”.

Ook bij de logistiek verloopt het proces met Wholesale vlotter. “Wanneer een order binnenkomt, moet die verzameld worden, naar de expeditie-afdeling gaan, ingepakt worden, verstuurd worden, enzovoort. Dat ging vroeger in heel veel verschillende processen terwijl dit nu allemaal vereenvoudigd is. Je ziet nu de order binnenkomen en kan in real-time volgen wat er gebeurt.”

Die transparantie maakt dat er meer flexibiliteit kwam in het proces. Booij: “Als een klant ons opbelt om nog een doosje toe te voegen aan zijn bestelling, dan kunnen we meteen in het systeem kijken in welk stadium de bestelling zich bevindt en of dit al dan niet nog kan. Terwijl we hier vroeger geen idee van hadden. Ook onze uitleveringsgraad is flink toegenomen. We leveren ongeveer 99% van al onze artikelen op tijd uit, en dat is sinds Wholesale echt fors toegenomen”.

Optimistische blik

Ondanks de moeilijke situatie tijdens de corona-crisis, de grondstoffencrisis en als gevolg van de inflatie slaagt A.S.F. FISCHER erin om zijn klanten op tijd te blijven bedienen. Booij: “Dat bevestigt onze rol als importeur en groothandelaar. En het bestaansrecht van ons bedrijf. Daarom willen we zeker nog verder groeien en geloven we dat daar nog mogelijkheden voor zijn. Als je kijkt naar hoeveel huizen er op de Europese markt nog gebouwd, herbouwd of verduurzaamd moeten worden, zitten ook daar allemaal bevestigingsmaterialen in”.

Momenteel richt het bedrijf zijn toekomstige groei rond twee grote strategieën. Booij: “In Nederland hebben we een sterke positie in onze sector, binnen de Top-3. Dat willen we ook bereiken in de exportmarkt met onze eigen merken. Daarnaast hebben we een sterk distributienetwerk wat ons de mogelijkheid geeft om aanverwante producten aan bevestigingsmaterialen mee te leveren aan de klant”.

//

We willen dus met onze eigen merken naar het buitenland trekken. Maar we willen ook kijken of we onze artikelen kunnen verbreden om een totaalpakket voor bouwmaterialenhandelaars te kunnen leveren. Ongetwijfeld zullen er met het huidige globale klimaat uitdagingen blijven bestaan, maar wij blijven optimistisch.

- Arnoud Booij, directeur-eigenaar van A.S.F. FISCHER

 

 

ERP software voor je handelsbedrijf

Handelssoftware

Alle modules binnen ons ERP systeem zijn ontwikkeld voor de handel en ondersteunen je bij jouw belangrijkste taken als inkoopmanagement, voorraadbeheer, verkoop en service.

Regionale Websites:
Nederland | België | Zuid Afrika | Kenia | VK, Hoofdkantoor | Ierland | VS en Canada | Australië